İnternet reklam pazarı giderek büyüyor


IAB'nin Avrupa tarafından düzenlenen tüm internet sektörünün katıldığı Interact 2010 Haziran başında Barcelona'da yapıldı.

Avrupadaki resesyonadan dolayı 2008 deki internet harcamalarındaki bir önceki seneye göre büyüme yavaşlaması, bu sene hızla büyüyen marketlerle birlikte eğriyi az da olsa yukarı çekmeyi başardı..

Toplam 23 ülkeyi kapsayan IAB aracılığıyla Screen Digest tarafından yapılan araştırmaya göre 2009 Avrupa internet harcamaları toplam 14.7 Milyar Euro'yu buldu.

2008 Yılı 13.6 milyar euro olan Internet harcamaları 2009 yılında Avrupa'daki resesyona rağmen %13 civarında bir artış yakalamayı başardı.

2009 yılında Amerika pazarında gerçekleşen internet harcamaları ise; 16.3 Milyar Euro'yu buldu 2008 yılında 16.83 Milyar Euro internet harcaması gösteren Amerika internet reklam pazarı 2009 yılında %3'lik bir düşüş kaydetti. 2008 yılı son çeyreğinde Amerikan pazarında oluşan ekonomik kriz 2009'da internet harcamalarını da etkilediğini gördük.

Avrupa'daki internet harcamalarının %76'sını tutan 6 büyük ülkedeki büyümelere baktığımızda; İngiltere %4.6, Fransa % 1.7, Almanya %5.2, Hollanda %1.9, İspanya %7.7 ve İtalya %6.5 online pazarda büyümüştür.

Avrupa'da pazarda iki haneli büyümeleri yakalayan ülkeler ise online pazarda büyüme gösteren Polonya, Türkiye, Avusturya ve Yunanistan online endüstride henüz doygunluğa ulaşmamış potansiyel büyüme beklenen emerging market içinde yer alıyor.

Türkiye'de 2009 yılı reklam harcamaları 2008 yılına göre %14,6 düşerken internet reklam harcamalarındaki büyüme net veri görünemediğinden IAB Avrupa datasına göre %12 büyüme olduğu varsayılmaktadır. Toplam reklam harcamaları içinde internet payı (display ve classified) %6,5 olarak görülmektedir.

Doymuş marketlerde bu oran İngiltere'de Tv harcamalarını yakalamakta ve pazarın %30 unu oluşturmaktadır. Kuzey Avrupa ülkeleri pazarın %20-25 arasını kapsamakta, Fransa ve Almanya gibi ülkelerde ise internet reklam harcamaları pazarı toplam pazarın %18-19'unu kapsamaktadır.

Classified(seri ilan) marketinde yaşanan geçen seneye göre hafif düşüşün etkisinin ne olduğunu IAB Başkanı Alain Heureux'ya sorduğumuzda krizin de etkisi ile basılı mecrada yaşanan bütçe kayıpları mecra sahiplerinin ortak satışa yöneldiğini ve online mecranın önerildiğini göstermekte olduğunu, ancak bu yayıncılar tarafından büyümekte olan online mecranın büyümesine negatif etki edeceğinin görülmesi gerektiğini de sözlerine ekledi.'

Mr.Heureux display marketteki küçük büyümenin ise performans bazlı yayınlanan reklamların ön plana çıkaracağının göstergesi mi olacak sorusuna ise şöyle yanıt verdi; 'Nasıl ki tv spotu ile direk yapılan postalamanın karşılaştırılma şansı yoksa burada da, marka bilinirliği ve imajına katkı sağlayan ve internet reklamcılıkta yaratıcılık katan banner yayınlarının, performans bazlı satış odaklı değerlendirilen search yayınlarla karşılaştırılmaması gerektiğini belirtti.

İnternette klikleme üzerine Comscore araştırma şirketinin yapmış olduğu araştırma da ise; internet ziyaretçileri tarafından bannerların tıklanmasının kullanıcının demografik yapısına göre ve interneti bilinçli ve sık kullanan bir kullanıcı olmasına göre değişiklik gösterdiğini belirtmekteler. İnternette yoğun vakit geçiren hedef kitlenin ve yoğun klikleme performansı gösteren hedef kitleden daha boş çok vakti olan ve gelir seviyesi daha düşük bir hedef kitle olduğunu belirtmekteler.

İstanbul'a IAB Türkiye'nin misafiri olarak gelen ve Kristal Elma ve Call4İstanbul galasına katılacak Alain Heureux, internet reklamcılığının da bir kavşağa geldiğini Barcelona Interact Zirvesinde sektördeki oyuncuların tanıttığı yeni teknikler ve yaratıcı uygulamalar ile online reklamcılığın büyüyerek devam edeceğini belirtti.
Related Posts with Thumbnails